Tildelinger 2021

Tildelinger Midtnorsk filmsenter 2021

10.01.202216:29 Admin

Årets første tildeling fra Midtnorsk filmsenter

Sju trønderske film- og spillprosjekt fikk til sammen nesten 1,7 millioner i støtte i årets første tildelingsrunde ved Midtnorsk filmsenter.

Fire dokumentarfilmer fikk produksjonsstøtte, mens én kortfilm og to spill fikk støtte til utvikling.

Kvinneandelen i nøkkelfunksjoner i de prosjektene som ble tildelt støtte er 44%.

Dette var Solveig Melkeraaens første tildelingsrunde som filmkonsulent ved Midtnorsk filmsenter. Henriette Myrlund er filmsenterets spillkonsulent.

Til søknadsfristen 15. februar kom det inn 22 søknader som til sammen søkte om 5,4 millioner kroner.

Produksjonstilskudd


Bunadsgeriljaen (dokumentar)

Produsent: Fenris AS ved Tore Buvarp og Mari Nilsen Neira, Herstory AS

Manus og regi: Helen Komini Knudsen og Mari Nilsen Neira

Totalbudsjett: 4 299 927 NOK

Innvilget produksjonstilskudd: 400 000 NOK

Bunadsgeriljaen er filmen om geriljaleder Anja Solvik og protestgruppa hun stiftet i 2019 for å kjempe for å bevare lokale fødetilbud i Kristiansund, og en rekke andre steder i den langstrakte Norge. Organisasjonen har nå over 100 000 medlemmer på Facebook. Filmen betrakter geriljaleder Anja i hennes altoppslukende kamp for kvinners rett til et trygt fødetilbud, i et av verdens rikeste land, der helsebyråkratene overkjører Stortinget. Bunadsgeriljaen er også et bilde på den dypeste konfliktlinjen i norsk samfunnsliv - sentrum mot periferi.

Utdrag fra konsulentens vurdering: "Bunadsgeriljaen er en sterk historie om a tale makta midt i mot, en historie om hvordan et menneskes engasjement kan skape en helt ny bevegelse og der bakteppet er den svært aktuelle sentraliseringsdebatten."

 

Trond Giske - Makta Rår (dokumentar)

Produsent: UpNorth Film AS ved Christian Aune Falch, Ingrid Galadriel Aune Falch og Håvard Bustnes.

Regi: Håvard Bustnes

Totalbudsjett: 5 690 000 NOK

Innvilget produksjonstilskudd: 400 000 NOK

Dokumentarfilmen følger Trond Giskes forsøk på å reise seg etter metoo-avsløringene, og ser tilbake på tida da han var en talentfull ungdomspolitiker som mange mente kom til å bli landets statsminister, til han på dramatisk vis bestemte seg for a trekke seg fra politikken etter anklager om seksuell trakassering.

Utdrag fra konsulentens vurdering: "Produksjonsselskap og regissør har lang og essensiell erfaring når det kommer til å produsere filmer med kontroversielt innhold, og jeg mener at teamet har alle forutsetninger som skal til for å håndtere et prosjekt av et slikt format."

Into the Realm of Shadows (dokumentar, co-produksjon)

Produsent: Spætt Film AS ved Håvard Wettland Gossé

Regi: Negin Ahmadi

Totalbudsjett: 3 300 000 NOK 

Innvilget produksjonstilskudd: 150 000 NOK

Dette er en observerende dokumentar der den iranske regissøren Negin Ahmadi (27) starter en personlig reise inn i krigssonen i Nord-Syria for å stille spørsmal ved hva det vil si å være kvinne. Alene med kameraet bestemmer hun seg for å søke etter noen svar ved å møte kvinnene som legemliggjør den sterkeste moderne myten om kvinnelig styrke og frihet: Kurdiske kvinnelige krigere. Filmen gir et unikt innblikk i livet til disse kvinnene.

Utdrag fra konsulentens vurdering: "Jeg er overbevist om at denne filmen vil kunne hevde seg på de største dokumentarfilmfestivalene i verden."


The Last of the Seagulls / Den siste måken (dokumentar, co-produksjon)

Produsent: UpNorth Film AS ved Ingrid Galadriel Aune Falch

Regi: Tonislav Hristov

Totalbudsjett: 4 168 695 NOK

Innvilget produksjonstilskudd: 150 000 NOK

Den siste Måken er en karakterdrevet dokumentar hvor vi følger Ivan, en gammel bulgarsk gigolo, som sliter med å overleve sin egen livskrise. Ivans livssituasjon er preget av mangel på arbeid og penger, tungt alkoholmisbruk, respektløse kvinner og selvforakt. Filmen gir en sjelden, underfundig og humoristisk innsikt i samfunnets bunnsjikt. Den siste måken er også en film om det imaginære paradiset Europa, raske endringer i samfunnet og politikken og utnyttelsen av et skjevt system sett gjennom øynene til en ødelagt mann.

Utdrag fra konsulentens vurdering: "En original personlig historie som samtidig forteller en større historie om et Europa i endring."

Utviklingstilskudd

Beds are for Dreaming (kort fiksjon)

Produsent: Helmet AS ved Line Klungseth Johansen

Regi og manus: Anna Lian

Totalbudsjett: 250 369 NOK 

Innvilget utviklingstilskudd: 230 000 NOK

Beds are for Dreaming handler om å tviholde på retten til å kunne sove, drømme, håpe og til å kunne være trygg i sin egen seng.

Utdrag fra konsulentens vurdering: "Beds are for Dreaming skal bli en kortfilm på 8 minutter som tar utgangspunkt i et velkjent tema: Norges asylpolitikk. Manusforfatter og regissør Anna Lian overbeviser imidlertid i sin søknad om at hun har en egen stemme i forhold til temaet, bade når det gjelder innhold og form."

 

Det tapte kongeriket (dataspill)

Produsent: Pineleaf AS ved Marianne Austvik

Spilldesigner: Hans-Andreas Kleven

Totalbudsjett: 204 133 NOK

Innvilget utviklingstilskudd: 150 000 NOK

Det Tapte Kongeriket er et lineært narrativ dataspill hvor handlingen foregår innenfor den samme verden som Pinelafspillet DwarfHeim. Som en spiller vil du være med på å frigjøre slaver, bekjempe troll og styrke en hær av mytologiske dverger som er gruvearbeidere, krigere og tømrere. Alle flyktninger i et fremmed land, evige drømmende om a finne veien hjem til DwarfHeim.

Utdrag fra konsulentens vurdering: "Dette er et sterkt og erfarent team, med et interessant prosjekt og en spillerbase i ryggen fra deres tidligere spill, Dwarfheim."

Rest (dataspill)

Produsent: Sleepy Turtles AS ved Sondre Haug

Spilldesign: Phillip Victor Engenes

Totalbudsjett: 264 378 NOK

Innvilget produksjonstilskudd: 198 283 NOK

Rest er et utforskelsesspill med en melankolsk estetikk, hvor spilleren utforsker monokrome omgivelser og opplever et narrativ preget av sorg og tap. Her er det opp til spilleren hvor mye man ønsker å involvere seg i det narrative, hvor spillet kan også spilles som en ren visuell opplevelse.

Utdrag fra konsulentens vurdering: "Rest er et atmosfærisk og nedtonet spill med en sterk visuell stil. Dette prosjektet blir det spennende å følge med på!"

Årets andre tildelingsrunde fra Midtnorsk filmsenter

15 trønderske film- og spillprosjekt fikk til sammen 2,9 millioner kroner i støtte i årets andre tildelingsrunde fra Midtnorsk filmsenter. Midtnorsk har fra og med denne runden åpnet for å gi støtte til lang fiksjon/dramaserie, og to spillefilmer og to dramaserier får utviklingsstøtte. Tre av disse er rettet mot barn. To dokumentarfilmer og to kortfilmer får produksjonsstøtte, og én dokumentar og tre kortfilmer får utviklingsstøtte. Den trønderske spillbransjen fortsetter å hevde seg i søknadsbunken, og tre spillprosjekt får utviklingsstøtte.

Det var stor tematisk og formmessig variasjon. Prosjektene spenner fra utforskende dansefilm, via animerte troll og «Twin Peaks for barn», til samfunnskritisk dokumentar og kreative dataspill. Flere av prosjektene tematiserer tilhørighet, eller mangel på det, og det å tilhøre en minoritet i samfunnet.

Filmkonsulent Solveig Melkeraaen var særlig spent på denne søknadsbunken fordi det var første gang filmsenteret åpnet for å gi utviklingsstøtte til spillefilm og dramaserier.

- Det er gledelig at vi endelig kan bidra til å styrke den trønderske bransjen også innenfor disse formatene, og jeg har store forventninger til prosjektene som nå mottar støtte. Det kom også inn mange sterke søknader innen kort- og dokumentarfilm i denne runden, så publikum kan glede seg til mange gode filmer fremover, sa hun. 

Spillkonsulent Henriette Myrlund synes spillsøknadene i Trøndelag holder høyt nivå.

- I denne runden var det veldig gode søknader, og det er både gøy og imponerende å se at regionen holder et gjennomgående høyt nivå innen spillutvikling. Alle prosjektene som fikk tilskudd har vist god fremdrift og stor kreativitet, og det er hyggelig å kunne støtte de på reisen videre.

 

Produksjonstilskudd


Treet (kortfilm)

Rebecca våkner opp, fyllesyk og i dårlig form, og må bruke formiddagen i krig med ekskjæresten Vivian og hennes nye flamme, som mener de sitter på rettighetene til epletreet i hagen.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Filmskaper Ida Eldøen har gjennom sine tidligere filmer vist at hun har en helt særegen evne til å løfte frem og få oss til å se den større historien gjennom de små detaljene. «Treet» er en underfundig kortfilm med en overraskende vending og er et bilde på hva som kan komme til overflaten når verden rundt oss rakner.

Produsent: Tagline AS ved Ida H. Eldøen
Manus og regi: Ida H. Eldøen
Totalbudsjett: 750 000 NOK
Innvilget produksjonstilskudd: 350 000 NOK

Foill (kortfilm)

En tenåringsjente sniker seg ut av soveromsvinduet for å drikke seg full, og må bruke alle sine krefter for å komme seg helskinnet hjem igjen.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Kortfilmen «Foill» skildrer den korte tiden mellom barn og voksen der de berusende følelsene er på sitt sterkeste, og det som gjelder er her og nå. Dette underbygges av en visuelt sanselig fortellerform hvor det ikke er det som blir sagt som står i fokus.

Produsent: Spætt Film AS ved Håvard Wettland Gossé
Manus og regi: Rune Denstad Langlo
Totalbudsjett: 705 000 NOK
Innvilget produksjonstilskudd: 500 000 NOK

Gunnar Goes Love (dokumentar)

Gunnar er en hvit, middelaldrende familiefar som bor i en villa i Sverige med sin kone, sønn og multihandikappede datter og hund. Gunnar påstår at han aldri har følt kjærlighet, og han sliter med å oppfylle kravene til rollen som moderne far og ektemann: å være myk, til stede og kommunikativ. Dette er ikke enkelt når du selv aldri hadde en far og din maskuline rollemodell er den avdøde polfareren Roald Amundsen. Vi følger Gunnars følelsesreise gjennom hans forhold til sønnen Jonathan.

Utdrag fra konsulentens vurdering: «Gunnar Goes Love» er en personlig dokumentarfilm som benytter et vidt spekter av formgrep og tilnærminger for å fortelle historien om Gunnar og hans reise for å forstå og kjenne på ekte kjærlighet overfor sine nærmeste.

Produsent: UpNorth Film AS ved Ingrid Galadriel Aune Falch og Christian Aune Falch
Manus og regi: Gunnar Hall Jensen
Totalbudsjett i denne fasen: 2 679 700 NOK 
Innvilget produksjonstilskudd: 400 000 NOK

Nenets vs Gas (dokumentar)

Nenets vs Gaz er en politisk investigative-dokumentar som gjør oss oppmerksom på hvordan Russland grovt utnytter gassressursene på Yamal-halvøya i Arktis, uten å ofre urbefolkningen så mye som en tanke eller rubel. Vi følger Vassily på hans 930 mils reise over halvøya for å gjete reinsdyrene sine, antageligvis for siste gang da Russland uanfektet bygger ut områdene til fordel for stadig større gass-produksjon. Featuredokumentaren Nenets vs Gaz gir oss et nært innblikk i konsekvensene av klimaendringer og det geopolitiske maktspillet i Arktis. 

Utdrag fra konsulentens vurdering: I store deler av verden kjemper en marginal urbefolkning mot total utslettelse, og «Nenets vs Gaz» er i denne sammenheng en historie om David mot Goliat. Denne filmen løfter frem og gir oss et nært innblikk i et livsviktig og høyaktuelt tema.

Produsent: UpNorth Film AS ved Ingrid Galadriel Aune Falch og Christian Aune Falch i samarbeid med Little Big Story og Valerie Montmartin.
Manus og regi: Sergio Ghizzardi
Totalbudsjett for norsk andel: 772 300 NOK
Innvilget produksjonstilskudd: 150 000 NOK

Utviklingstilskudd

I.L. Kråkeboller (dramaserie)

De er fulle av krutt, strever med å lære seg et nytt språk og en annen kultur, og de er usikre på hva som ligger rundt neste sving. I idrettslaget virvles de sammen i ubekymret sport og sprell og får lov til å bare være unger. De er heltene og røverne som blåser nytt liv i Idrettslaget Kråkeboller. Målet i horisonten er å delta på den årlige Øycupen – i forskjellige grener – som et lag. Det klarer de – resultatene er så som så, men I.L. Kråkeboller er sammensveiset.

Utdrag fra konsulentens vurdering: «I.L. Kråkeboller» handler om hvor viktig et lite, felles møtepunkt og mål kan være for å finne sammen på tross av ulik bakgrunn. Seriens tema og tilnærming er, så vidt konsulent erfarer, ikke laget for denne målgruppen tidligere, noe som gjør den særlig aktuell.

Produsent: TMM Produksjon ved Bjørn Tore Hallem
Manus og regi: Stein Løvø
Totalbudsjett for denne fasen: 500 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 200 000 NOK

The Huggingtons (dramaserie)

"The Huggingtons" er en animert tv-serie for barn i målgruppen 3-5 år. Gjennom jenta Pips øyne fortelles historiene om denne litt pussige familien, om hvordan det er å være ganske liten, men å føle seg stor. Lille Pip er halvt troll og halvt valkyrie, og har en liten grisunge som sin beste venn. Hver episode handler egentlig om at ulikheter pluss samhold kan løse de fleste utfordringer. Og at alt blir bedre med verdens beste og varmeste klem.

Utdrag fra konsulentens vurdering: «The Huggingtons» er en animert tv-serie for de yngste som allerede er blitt lagt merke til i det internasjonale animasjonsmiljøet. Karakterene er inspirert av norrøn mytologi, sagn og eventyr noe som gir serien en ekstra dimensjon hvor også foreldre kan more seg sammen med barna.

Produsent: Klipp og Lim Media ved Jøran Wærdahl og Kjersti Greger
Manus og regi: Lars Hegdal og Ole Kristian Øye
Totalbudsjett for denne fasen: 804 500 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 200 000 NOK

Grimsby (spillefilm)

11 år gamle Einar ønsker overhodet ikke å forlate venner og storbyen for å reise til kjedelige og isolerte Grimsby. Men rare naboer, mystiske hendelser og skumle skapninger ingen engang ante eksisterte, snur raskt opp ned på livet hans. «Grimsby» er Twin Peaks for barn. Ondskapen ligger på lur.

Utdrag fra konsulentens vurdering: «Grimsby» er den første spillefilmen for barn som mottar utvikling fra Midtnorsk filmsenter. Filmskaperne presenterer et svært originalt og modig univers samtidig som filmen også ivaretar gjenkjennelsesfaktorer for målgruppen.

Produsent: Helmet AS ved Line Klungseth Johansen
Regi: Alexander Somma
Manus: Arild Tryggestad og Øystein Moe
Totalbudsjett for denne fasen: 294 910 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 150 000 NOK

Den norske drømmen (spillefilm)

Robert (20 år) flytter fra den polske landsbygda til kysten av Trøndelag for å jobbe på laksefabrikk og tjene penger til seg selv og familien. Han forelsker seg i den lokale fagforeningsmannen Ivar (18 år) som er åpent homofil. Robert må holde forholdet skjult for sine konservative polske kollegaer. Når det bryter ut streik blant polakkene som ønsker like arbeidsvilkår som nordmennene, må Ivar velge om han skal bli streikebryter og ta pengene han trenger, eller følge hjertet og Ivar.

Utdrag fra konsulentens vurdering: En av de to første spillefilmene som får støtte fra Midtnorsk. Historien er plassert i et særnorsk miljø, men omhandler samtidig et stigma som er aktuelt i store deler av verden. Filmen er kontrastfull med hensyn miljø, karakterer, bakgrunn og aktualitet. Dette skaper en mangefasettert historie med interessante muligheter og veier når det gjelder tone og undertekst.

Produsent: Spætt Film AS ved Håvard Wettland Gossé
Regi: Leiv Igor Devold
Manus: Justyna Bilik
Totalbudsjett for denne fasen: 1 291 508 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 50 000 NOK

Drontheims motstandere (dokumentar)

Neue Drontheim. Hitlers drøm om en germansk storby ved Trondheimsfjorden er på vei til å bli gjennomført. Trøndelag skal bli hovedstaden for det 3. riket. NSB spiller en avgjørende rolle på lag med tyskerne og frakter etter hvert jøder og fanger. Men på jernbanen er motstanden stor og Thingstad/Wærdahlgruppene driver utstrakt illegalt arbeid. Kvinnene er like aktive som mennene. Men etter krigen forsvinner kvinnene fra offentligheten. De ble stemplet som tyskertøser. Dette er deres historie.

Utdrag fra konsulentens vurdering: «Neue Drontheim» er en film med relevans både i og utenfor Norge fordi dette er en viktig bit av vår felles krigshistorie som ikke er fortalt med dette fokuset og i dette formatet tidligere.

Produsent: Herstory AS ved Camilla Vanebo
Regi: Mari Nilsen Neira
Manus: Gunn Merete Roll og Mari Nilsen Neira
Totalbudsjett for denne fasen: 450 000 NOK 
Innvilget utviklingstilskudd: 150 000 NOK

Joseph was a Carpenter (kortfilm)

Kristine (87) venter på døden, mens Jozef (25) venter på et nytt liv som skal komme. I et uventet møte blir det klart at de begge har noe på hjertet, som den andre kanskje kan hjelpe med?

Utdrag fra konsulentens vurdering: Polske arbeidere utgjør en stor andel av arbeidsstokken i Norge. I denne filmen opplever Jozef å se og bli sett på en ny måte, noe som kan gi «oss nordmenn» et annet blikk på «de andre».

Produsent: Blaane Film AS ved Bente Maalen
Regi: Jon Vatne
Manus: Anna Lian
Totalbudsjett for denne fasen: 130 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 100 000 NOK

I dine sko (kortfilm)

I dine sko viser et fremtidig samfunn der hver minste oppgave i livet kan løses ved hjelp av en app, og der halve befolkningen må ta til takke med strøjobber uten jobbsikkerhet for å få livet til å gå rundt.

Utdrag fra konsulentens vurdering: I dine sko er en humoristisk film som samtidig tar samfunnsutviklingen på kornet. Filmskaperne utviser en formsikkerhet og kreativitet som formelig bobler over av fortellerlyst.

Produsent: To Sølvmynter Film AS ved Paul Hensrud
Manus og regi: Erik Paulsen
Totalbudsjett: 843 324 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 150 000 NOK

Brainfeels – misofoni (kortfilm)

Hva skal du gjøre når det du liker, samt jobber med til daglig, også kan utløse et stort ubehag og angst, som ofte resulterer i et behov for flukt? «Brainfeels – misofoni» er en kort dansefilm inspirert av tilstanden misofoni, hvor dans, animasjon, live action og musikk vil utforske den sterke fysiske og psykiske reaksjonen på lyd.

Utdrag fra konsulentens vurdering: «Brainfeels – misofoni» er en eksperimentell kortfilm som tar oss inn i en opplevelse av verden som de fleste av oss ikke har erfaring med. «Brainfeels – misofoni» setter sansene i fokus og vil gi oss en opplevelse utenom det vanlige."

Produsent: Ambolt Vision AS ved Katarzyna Maria Wieczorek
Regi: Denise Hauser
Manus: Denise Hauser og Gunhild Løhre
Totalbudsjett for denne fasen: 310 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 250 000 NOK

Rules of Robots (dataspill)

Rules of Robots er et flerspiller arenakampspill hvor DU bestemmer reglene! Sprø fysikk, disko-modus eller arenaer fylt med eksploderende brødristere; det er opp til deg!

Utdrag fra konsulentens vurdering: Morsomt spillkonsept som tenker nytt angående kreativitet og som lar spillere lage egne baner som man kan dele og spille sammen.

Produsent: Sharp Raccoon AS ved Martins Avots
Spilldesigner: Martins Avots
Art lead: Erlend Brodal
Teknisk ansvarlig: Trym Rannem
Totalbudsjett for denne fasen: 357 065 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 100 000 NOK

Setback (dataspill)

Setback er et online skytespill basert på et ikke-voldelig konsept hvor du blir satt tilbake i tid istedenfor å dø (Setbacking). Det vil være flere forskjellige spillmoduser, men felles for alle er at spilleren må kombinere hurtig bevegelse med setbacking av andre for å vinne.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Spennende og kreativ variant av andre skytespill, hvor det tas tak i en eksisterende sjanger, der fokuset ikke er å drepe, men å påvirke tid og rom.

Produsent: Riddlebit AS ved Lars Olav Muri
Spilldesigner: Oliver Nakken
Art lead: Mildrid Johnsen
Teknisk ansvarlig: Håvard Aasmo og Jonathan Jørgensen
Totalbudsjett for denne fasen: 316 366 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 100 000 NOK

Midnattssol (dataspill)

Midnattssol er et interaktivt drama som handler om utfordringene med å vokse opp. Noa tilbringer somrene med sin samiske familie, men etterhvert som Noa blir eldre, drives han stadig lenger vekk fra dem. Det er først når han blir eldre, at han innser hva familien betyr for ham.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Fint konsept og pen grafikk som bruker rammeverket de har for å fortelle en historie om samisk identitet. 

Produsent: UMBLE AS ved Bao Nguyen
Spilldesigner: Bao Nguyen
Art lead: Marianne Paulsen
Teknisk ansvarlig: Aswin Nalliah
Totalbudsjett for denne fasen: 1 200 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 50 000 NOK

Totalt kom det inn 31 søknader i denne runden og det ble søkt om 7,1 millioner kroner til sammen. Kvinneandelen i nøkkelroller i de 12 filmprosjektene som får støtte, er 40%. Kvinneandelen i  de tre spillprosjektene, er 17%.

 

Årets tredje tildelingsrunde fra Midtnorsk filmsenter

16 trønderske film- og spillprosjekt fikk godt og vel 2,3 millioner kroner i støtte i årets tredje og siste tildelingsrunde fra Midtnorsk filmsenter. Fem dokumentarprosjekt fikk utviklingstilskudd og én dokumentar får tilskudd til produksjon. Én kortfilm fikk tilskudd til produksjon, og tre kortfilmer fikk utviklingstilskudd. To spillefilmer, hvorav en rettet mot barn og ungdom, samt to dramaserier, fikk utviklingsstøtte. Den trønderske spillbransjen fortsatt å hevde seg i søknadsbunken, og to spillprosjekt får utviklingsstøtte.

Det største tilskuddet i denne runden gikk til Klipp og Lims mørke og satiriske dukkefilmserie for voksne, Bug City.

Solveig Melkeraaen er Midtnorsk filmsenters filmkonsulent. I tillegg har Kalle Løchen vært settekonsulent i vurderingen av et av prosjektene. Dette var Jon Cato Lorentzens første søknadsrunde som spillkonsulent ved Midtnorsk filmsenter. 

Totalt kom det inn 27 søknader i denne runden og det ble søkt om 5,3 millioner kroner sammen. Kvinneandelen i nøkkelroller i de 14 filmprosjektene som får støtte er 44%. I de to spillprosjektene som får støtte er det ingen kvinner i nøkkelrollene.

Produksjonstilskudd

Losing Nobody (kort fiksjon)

Produsent: Tagline AS ved Ida H. Eldøen
Manus og regi: Denise Hauser
Totalbudsjett: 1 155 000 NOK
Innvilget produksjonstilskudd: 150 000 NOK

Elise får livet snudd opp ned når hun konfronteres med gjentatte spontanaborter, og hun innser at hun kanskje ikke får det livet hun hadde planlagt.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Losing Nobody har tidligere mottatt utvikling fra Midtnorsk filmsenter og er nå klar for produksjon. Kortfilmen handler om ufrivillig abort og tabu knyttet til dette. Losing Nobody er en historie som går i dybden av de sterke følelsene som svært mange kvinner må gjennom en eller flere ganger i løpet av livet, og har en visuell form som forsterker temaet. 

Help I´ve gone Viral (dokumentar)

Produsent: Gonzodocs AS ved Audun Amundsen
Manus og regi: Audun Amundsen
Totalbudsjett: 83 098 NOK
Innvilget produksjonstilskudd: 54 000 NOK

Lyddesigneren Audun Kvitland ble et internettfenomen og nasjonal kjendis i Indonesia etter å ha laget en sang om sin kjærlighet til en matrett. Filmen har vært distribuert i en 38 minutter lang versjon. Nå planlegges TV-versjonen på 52 minutter som skal distribueres av det anerkjente distribusjonsselskapet Filmoption International fra Canada.

Utdrag fra konsulentens vurdering: En kortere versjon av filmen ble tatt ut til en av de største og mest anerkjente dokumentarfilmfestivalene i verden, Hot Docs i Toronto. Filmen ble også vist på NRK, indonesisk og taiwansk TV. Det har vært stor interesse og forespørsler etter en TV-versjon på 52 minutter, noe konsulent mener vil gi den allerede suksessfulle filmen et enda større nedslagsfelt.


Utviklingstilskudd

Dagslys (dokumentar)

Produsent: Camerat AS ved Espen Nilsen Holtan
Manus og regi: Magnus Lillemark
Totalbudsjett: 348 460 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 80 000 NOK

Historien om gruvebygda Malm er preget av stolthet, men også klasseskille og interne konflikter. Velstand og storhetstid ble fulgt av konkurs og dype daler, og omstillingsbehovet har vært stort. For noen kan det å grave i historien være terapi, mens for andre er det som å åpne et gammelt sår. Hvor dypt ligger fortiden begravd? Hvor mye av den tåler dagslys?

Utdrag fra konsulentens vurdering: Dagslys er en dokumentarfilm fra Malm i Nord-Trøndelag. Fra 1906-1997 drev Fosdalens Bergverk gruvedrift i bygda, noe som sørget for enorm vekst i folketall, bebyggelse og arbeidsmuligheter. Men, i likhet med en rekke industrieventyr fra samme epoke, så måtte også Malm gi opp kampen mot markedskreftene. Dette aktualiserer filmen, samtidig som filmskaperne også forteller en unik historie. Filmskaperne har en unik kjennskap og tilgang til alle elementene, noe som styrker prosjektet. Det er også gledelig at produksjonsselskapet i Steinkjer nå tar steget inn i den kunstneriske dokumentarfilmens verden.

Kysteventyret (dokumentar)

Produsent: Spætt Film AS ved Håvard Wettland Gossé
Manus og regi: Dag Hoel og Magnus Skatvold
Totalbudsjett: 476 647 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 200 000 NOK

Det startet som «attåtnæring» for bønder og fiskere. Kystfolket skulle få et bein til å stå på. Femti år seinere er laksenæringa en milliardindustri, eid og drevet av internasjonal kapital. Pionerene som startet kysteventyret på syttitallet står på kaia og myser utover havet. De lurer på hva det var som skjedde?

Utdrag fra konsulentens vurdering: Kysteventyret er en dokumentarserie der filmskaperne forteller historien om norsk lakseoppdrett fra dens spede begynnelse til dagens næring. Kysteventyret er ikke en serie som velger side, men som derimot ønsker å gi et fullstendig bilde av norsk lakseoppdrett. Her får gründere, politikere, fagmiljøer og forskere slippe til med sitt syn og sin kunnskap. Jeg mener dette er en interessant og svært aktuell historie som bør fortelles. 

Click the Link Below (dokumentar)

Produsent: Gonzodocs AS ved Audun Amundsen
Manus og regi: Audun Amundsen
Totalbudsjett: 790 591 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 200 000 NOK

Norske Audun infiltrerer en verdens hurtigst voksende bransjer bestående av online coacher og selgere. I en verden drevet av algoritmer og store ord møter han suksessfulle og styrtrike guruer - og triste skjebner som har mistet seg selv i det digitale rotteracet. Samtidig har han selv satset sine siste sparepenger på en online coach som har lovet å tidoble hans investering. Vil han lykkes, eller er alt et spill for galleriet? Og hva vil hans reise avsløre om denne besynderlige bransjen?

Utdrag fra konsulentens vurdering: Filmen er en deltakende og performativ dokumentar hvor handlingen delvis spinner rundt at regissør Audun Amundsen velger å satse sine siste sparepenger på en online coach som lover å tidoble hans investering. Filmskaperen viser i sin søknad at han har et bevisst forhold til både innhold og form. Han trekker blant annet frem The Social Dilemma og Supersize Me som inspirasjon, men setter samtidig sitt personlige stempel på prosjektet. 

If_UN_0kt20_02 (dokumentar)

Produsent: Indie Film AS ved Carsten Aanonsen
Manus og regi: Håvard Bustnes
Totalbudsjett: 2 694 606 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 150 000 NOK

Et portrett av en person i personlig og karrieremessig krise som kjemper for sin troverdighet.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Seerne blir tatt med på en reise man sent vil glemme, og muligens ender vi opp uten et klart svar, noe som er en interessant slutt i seg selv. For; hvem eier egentlig sannheten? Dette er i hovedsak en observerende dokumentarfilm hvor veien blir til mens man går, men regissør Håvard Bustnes planlegger også rekonstruksjoner med skuespillere i deler av den, noe som er et krevende, men spennende formgrep når det lykkes. 

The Upgrade (dokumentar)

Produsent: UpNorth Film AS ved Christian Aune Falch, Ingrid Galadriel Aune Falch, Torstein Parelius. 
Manus: Kristian Landmark
Regi: Tonje Hessen Schei
Totalbudsjett: 712 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 250 000 NOK

The Upgrade er en feature dokumentarfilm som utforsker de mulige sosiale konsekvensene av fremtidig genetisk og teknologisk modifikasjon av mennesker.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Den prisvinnende regissøren Tonje Hessen Schei bygger med The Upgrade videre på sin tydelige stemme innen temaene menneskerettigheter, maktstrukturer og teknologi versus Mennesket. Hessen Schei har allerede bevist at dette er noe hun behersker til fulle, og jeg er sikker på at også The Upgrade vil hevde seg i verdenstoppen innen dette segmentet av dokumentarfilm-genren.

Beds are for Dreaming (kort fiksjon)

Produsent: Helmet AS ved Line Klungseth Johansen
Manus og regi: Anna Lian
Totalbudsjett: 906 931 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 150 000 NOK

Beds are for Dreaming handler om å tviholde på retten til å kunne sove, drømme, håpe og til å kunne være trygg i sin egen seng.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Beds are for Dreaming tar utgangspunkt i et velkjent tema – Norges asylpolitikk. Manusforfatter og regissør Anna Lian overbeviser i sin søknad om at hun har en egen stemme med hensyn til temaet, både når det gjelder innhold og form. Beds are for Dreaming tar utgangspunkt i en spesifikk hendelse fra regissørens egen barndom som er tenkt visualisert gjennom en blanding av animasjon og live action.

God Jul (kort fiksjon)

Produsent: Antagonist Film AS ved Gjermund Gisvold
Manus: Gjermund Gisvold
Regi: Eirik Tveiten
Totalbudsjett: 240 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 100 000 NOK

God Jul er en klein historie om selvpålagt isolasjon og utenforskap for å kunne opprettholde et urealistisk glansbilde overfor omverden, om en ung mann som har blitt fanget i sitt eget intrikate nettverk av løgner han har skapt mens han har blitt dratt lenger og lenger inn i en tilstand der egenverdien hans er definert av hvordan han fremstår for omverdenen. Samtidig er det også en historie om (tapt) kjærlighet; mellom brødre, foreldre og barn, og mellom to ensomme mennesker som søker intimitet.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Manusforfatter Gjermund Gisvold går friskt ut med sort humor og absurde situasjoner, men filmens utvikling gjør at seeren til slutt setter latteren i halsen. Dette er presist utført, til tross for sitt korte format rekker Gisvold å formidle overraskende mange og komplekse tanker både på individ- og samfunnsnivå .

Sexy kjærlighet (kort fiksjon)

Produsent: Helmet AS ved Line Klungseth Johansen
Manus: Jørn Utkilen og Ragnhild Tronvoll
Regi: Jørn Utkilen
Totalbudsjett: 275 264 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 100 000 NOK

Sexy kjærlighet er et skjevt blikk på statuskamp og kjærlighetsliv på barneskolen. Og en historie om kraften som ligger i det å ikke bry seg om andre.

Utdrag fra settekonsulent Kalle Løchens vurdering: Jørn Utkilen er en spennende filmskaper som gjennom en rekke filmer har befestet sitt litt «skrudde» univers, og dette prosjektet fortsetter denne utviklingen. Det er også svært interessant at han samarbeider med en erfaren manusforfatter som Ragnhild Tronvoll. Regionaliteten er hovedsakelig knyttet til produsenten, Helmet, ved Line Klungseth Johansen, også gjennom utviklingen av filmens visuelle konsept. Klungseth Johansen har svært god kjennskap til det internasjonale kortfilmmarkedet og prosjektet har de beste forutsetninger til å utvikle seg til et originalt kortfilmprosjekt. 

Bug City (dramaserie, animasjon)

Produsent: Klipp og Lim media AS ved Kjersti Greger
Manus: Magnus Aspli
Regi: Jøran Wærdahl
Totalbudsjett: 950 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 350 000 NOK

Mørk, satirisk og spinnvill dukkeserie for voksne. Etter at hennes skolestreik gikk totalt ad undas, må tenårings-flua Addie ty til drastiske grep for å få frem sitt klimabudskap, men å få overbevist de idiotiske og kyniske insektene i og rundt musikkbaren hvor hennes far jobber, viser seg å være lettere sagt enn gjort.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Jeg har stor tro på at selskapet Klipp og Lim har kompetansen som skal til for å oppnå et resultat av høy kunstnerisk kvalitet. De har lang erfaring med å lage og bruke dukker i sine produksjoner, og nå tar de steget videre med en hel dramaserie. Klipp og Lim har også ambisjoner om å viske ut grensen mellom live dukkespill og stopmotion, noe som også øker seriens visuelle originalitet.

Brenn alle bruer (dramaserie)

Produsent: Anna & Azra AS ved Anna Lian
Manus: Anna Lian
Totalbudsjett: 120 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 60 000 NOK

Brenn alle bruer er en mørk TV-komedie om æresvold, byråkrati og spontanabort.

Utdrag fra konsulentens vurdering:  Manusforfatter Anna Lian har, til tross for sin korte karriere innen film og serieverden, markert seg som en dyktig historieforteller. I fiksjonsserien Brenn alle bruer har hun nå med seg Azra Halilovic, som Lian har samarbeidet med innenfor andre formater. Vi møter Edina, som kom til Norge som flyktning fra Bosnia. Edina er godt integrert, men har sin bosniske kultur og identitet med seg, noe som brukes aktivt i seriens humor. Brenn alle bruer er sterkt inspirert av Halilovics eget liv. Jeg mener at dette er en klar styrke for filmens handling og ser frem til å følge Azra og Annas samarbeid i videre utvikling av prosjektet, som har intensjonsavtale med produsent Bente Maalen om videre samarbeid etter denne første utviklingsfasen. 

En rumpe å dø for (lang fiksjon)

Produsent: Blaane Film AS ved Bente Maalen
Manus: Nina Elisabeth Grøntvedt
Regi: Elisabeth Matheson
Totalbudsjett: 80 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 60 000 NOK

Pauline (snart 15) møter filmstjerna hun er håpløst forelska i, og bestemmer seg for å dukke opp overalt der han er. Både på jobb, privat og i sosiale medier. For i krig og kjærlighet er vel alt lov?

Utdrag fra konsulentens vurdering: En rumpe å dø for, basert på Nina Elisabeth Grøntvedts populære bok Rumpa til Ingvar Lykke, har et solid team som jeg mener har svært gode forutsetninger når man nå skal i gang med å oversette det litterære språk til en visuell historiefortelling for stort lerret. Det er også svært positivt at man planlegger å inngå et samarbeid med elever i skolen for å sikre at språk og tone er realistisk og gjenkjennbart for målgruppen.

Gjenbruk (lang fiksjon)

Produsent: Tagline AS ved Ida Hansen Eldøen
Manus og regi: Ida Hansen Eldøen
Totalbudsjett: 180 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 120 000 NOK

En lesbisk kvinne blir overtalt til å gå på en blind date med kollegaens nye venninne, men får livet snudd på hodet da hun samtidig forelsker seg i kvinnen hun redder ut fra en innsamlingsboks for tøy.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Gjenbruk er en original og morsom spillefilm om en kvinne som etter en surrealistisk opplevelse erfarer at livet tar en uventet retning. Eldøen har til nå laget mange filmer som på ulike måter tar opp det å være skeiv, og har etablert seg som en tydelig stemme innenfor dette temaet. Hun har også en særegen stil med hensyn til form og presis timing av humor.

Meanevil Beans (dataspill)

Produsent: North Camp Games AS ved Steffen Pedersen Engan
Spilldesigner: Kristin Thor Schramm
Art lead: Hjalti Gunnar
Teknisk ansvarlig: Jonas Gabriel
Totalbudsjett: 546 311 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 100 000 NOK

Meanevil Beans er et avslappet og kjapt, turbasert, 4X(4U - Utforsk, Utvide, Utnytte og Utrydde) strategispill i en unik middelalderverden med barbariske bønner: Utforsk en prosessuelt generert verden med tilfeldige hendelser, og kommander bønnehæren din til å erobre fiendene dine.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Meanevil Beans synes å være et artig og hurtig brettspill-inspirert strategispill med fokus på flerspillerdelen. Spillets konsept og design er såpass utarbeidet og gjenkjennelig i markedet at spillet fint vil kunne plassere seg i en nisje som vil treffe en spisset målgruppe. Meanevil Beans er et gjennomarbeidet og spennende konsept med potensial. 

Prosjekt Måse (dataspill)

Produsent: Studio Gauntlet AS ved Remi Eggesbø
Spilldesigner: Alexander Jonassen og Christer Rebni
Art lead: Christer Rebni
Teknisk ansvarlig: Alexander Jonassen
Totalbudsjett: 267 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 200 000 NOK

Prosjekt Måse er et overlevelsesspill med en måke i hovedrollen. Opplev å være fri som fuglen - fri til å ta liv-og-død-avgjørelser inspirert av natur og industrihistorie. Et vakkert portrett av et misforstått vesen som i 100 år har måttet tilpasse seg rå natur og menneskelige naturinngrep.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Spillets tematikk berører økosystemer, naturvern og samspillet vårt med naturen. Overlevelsesaspektet gir spillet det nødvendige dramatiske fokuset det trenger for å skape engasjement og eierskap til opplevelsen fra spillerne. At spillet også foregår i norsk natur og omgivelser - der måsen er en gjenkjennbar aktør - gir spillet en åpenbar norsk identitet. Konseptet og kjerneopplevelsen virker å være gjennomtenkt.