Årets tredje tildelingsrunde fra Midtnorsk filmsenter

16 trønderske film- og spillprosjekt får godt og vel 2,3 millioner kroner i støtte i årets tredje og siste tildelingsrunde fra Midtnorsk filmsenter. Fem dokumentarprosjekt får utviklingstilskudd og én dokumentar får tilskudd til produksjon. Én kortfilm får tilskudd til produksjon, og tre kortfilmer får utviklingstilskudd. To spillefilmer, hvorav en rettet mot barn og ungdom, samt to dramaserier, får utviklingsstøtte. Den trønderske spillbransjen fortsetter å hevde seg i søknadsbunken, og to spillprosjekt får utviklingsstøtte.

27.10.202110:32 Admin

Det største tilskuddet i denne runden går til Klipp og Lims mørke og satiriske dukkefilmserie for voksne, Bug City.

Solveig Melkeraaen er Midtnorsk filmsenters filmkonsulent. I tillegg har Kalle Løchen vært settekonsulent i vurderingen av et av prosjektene. Dette var Jon Cato Lorentzens første søknadsrunde som spillkonsulent ved Midtnorsk filmsenter. 

Totalt kom det inn 27 søknader i denne runden og det ble søkt om 5,3 millioner kroner sammen. Kvinneandelen i nøkkelroller i de 14 filmprosjektene som får støtte er 44%. I de to spillprosjektene som får støtte er det ingen kvinner i nøkkelrollene.

Produksjonstilskudd

Losing Nobody (kort fiksjon)

Produsent: Tagline AS ved Ida H. Eldøen
Manus og regi: Denise Hauser
Totalbudsjett: 1 155 000 NOK
Innvilget produksjonstilskudd: 150 000 NOK

Elise får livet snudd opp ned når hun konfronteres med gjentatte spontanaborter, og hun innser at hun kanskje ikke får det livet hun hadde planlagt.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Losing Nobody har tidligere mottatt utvikling fra Midtnorsk filmsenter og er nå klar for produksjon. Kortfilmen handler om ufrivillig abort og tabu knyttet til dette. Losing Nobody er en historie som går i dybden av de sterke følelsene som svært mange kvinner må gjennom en eller flere ganger i løpet av livet, og har en visuell form som forsterker temaet. 

Help I´ve gone Viral (dokumentar)

Produsent: Gonzodocs AS ved Audun Amundsen
Manus og regi: Audun Amundsen
Totalbudsjett: 83 098 NOK
Innvilget produksjonstilskudd: 54 000 NOK

Lyddesigneren Audun Kvitland ble et internettfenomen og nasjonal kjendis i Indonesia etter å ha laget en sang om sin kjærlighet til en matrett. Filmen har vært distribuert i en 38 minutter lang versjon. Nå planlegges TV-versjonen på 52 minutter som skal distribueres av det anerkjente distribusjonsselskapet Filmoption International fra Canada.

Utdrag fra konsulentens vurdering: En kortere versjon av filmen ble tatt ut til en av de største og mest anerkjente dokumentarfilmfestivalene i verden, Hot Docs i Toronto. Filmen ble også vist på NRK, indonesisk og taiwansk TV. Det har vært stor interesse og forespørsler etter en TV-versjon på 52 minutter, noe konsulent mener vil gi den allerede suksessfulle filmen et enda større nedslagsfelt.


Utviklingstilskudd

Dagslys (dokumentar)

Produsent: Camerat AS ved Espen Nilsen Holtan
Manus og regi: Magnus Lillemark
Totalbudsjett: 348 460 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 80 000 NOK

Historien om gruvebygda Malm er preget av stolthet, men også klasseskille og interne konflikter. Velstand og storhetstid ble fulgt av konkurs og dype daler, og omstillingsbehovet har vært stort. For noen kan det å grave i historien være terapi, mens for andre er det som å åpne et gammelt sår. Hvor dypt ligger fortiden begravd? Hvor mye av den tåler dagslys?

Utdrag fra konsulentens vurdering: Dagslys er en dokumentarfilm fra Malm i Nord-Trøndelag. Fra 1906-1997 drev Fosdalens Bergverk gruvedrift i bygda, noe som sørget for enorm vekst i folketall, bebyggelse og arbeidsmuligheter. Men, i likhet med en rekke industrieventyr fra samme epoke, så måtte også Malm gi opp kampen mot markedskreftene. Dette aktualiserer filmen, samtidig som filmskaperne også forteller en unik historie. Filmskaperne har en unik kjennskap og tilgang til alle elementene, noe som styrker prosjektet. Det er også gledelig at produksjonsselskapet i Steinkjer nå tar steget inn i den kunstneriske dokumentarfilmens verden.

Kysteventyret (dokumentar)

Produsent: Spætt Film AS ved Håvard Wettland Gossé
Manus og regi: Dag Hoel og Magnus Skatvold
Totalbudsjett: 476 647 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 200 000 NOK

Det startet som «attåtnæring» for bønder og fiskere. Kystfolket skulle få et bein til å stå på. Femti år seinere er laksenæringa en milliardindustri, eid og drevet av internasjonal kapital. Pionerene som startet kysteventyret på syttitallet står på kaia og myser utover havet. De lurer på hva det var som skjedde?

Utdrag fra konsulentens vurdering: Kysteventyret er en dokumentarserie der filmskaperne forteller historien om norsk lakseoppdrett fra dens spede begynnelse til dagens næring. Kysteventyret er ikke en serie som velger side, men som derimot ønsker å gi et fullstendig bilde av norsk lakseoppdrett. Her får gründere, politikere, fagmiljøer og forskere slippe til med sitt syn og sin kunnskap. Jeg mener dette er en interessant og svært aktuell historie som bør fortelles. 

Click the Link Below (dokumentar)

Produsent: Gonzodocs AS ved Audun Amundsen
Manus og regi: Audun Amundsen
Totalbudsjett: 790 591 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 200 000 NOK

Norske Audun infiltrerer en verdens hurtigst voksende bransjer bestående av online coacher og selgere. I en verden drevet av algoritmer og store ord møter han suksessfulle og styrtrike guruer - og triste skjebner som har mistet seg selv i det digitale rotteracet. Samtidig har han selv satset sine siste sparepenger på en online coach som har lovet å tidoble hans investering. Vil han lykkes, eller er alt et spill for galleriet? Og hva vil hans reise avsløre om denne besynderlige bransjen?

Utdrag fra konsulentens vurdering: Filmen er en deltakende og performativ dokumentar hvor handlingen delvis spinner rundt at regissør Audun Amundsen velger å satse sine siste sparepenger på en online coach som lover å tidoble hans investering. Filmskaperen viser i sin søknad at han har et bevisst forhold til både innhold og form. Han trekker blant annet frem The Social Dilemma og Supersize Me som inspirasjon, men setter samtidig sitt personlige stempel på prosjektet. 

If_UN_0kt20_02 (dokumentar)

Produsent: Indie Film AS ved Carsten Aanonsen
Manus og regi: Håvard Bustnes
Totalbudsjett: 2 694 606 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 150 000 NOK

Et portrett av en person i personlig og karrieremessig krise som kjemper for sin troverdighet.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Seerne blir tatt med på en reise man sent vil glemme, og muligens ender vi opp uten et klart svar, noe som er en interessant slutt i seg selv. For; hvem eier egentlig sannheten? Dette er i hovedsak en observerende dokumentarfilm hvor veien blir til mens man går, men regissør Håvard Bustnes planlegger også rekonstruksjoner med skuespillere i deler av den, noe som er et krevende, men spennende formgrep når det lykkes. 

The Upgrade (dokumentar)

Produsent: UpNorth Film AS ved Christian Aune Falch, Ingrid Galadriel Aune Falch, Torstein Parelius. 
Manus: Kristian Landmark
Regi: Tonje Hessen Schei
Totalbudsjett: 712 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 250 000 NOK

The Upgrade er en feature dokumentarfilm som utforsker de mulige sosiale konsekvensene av fremtidig genetisk og teknologisk modifikasjon av mennesker.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Den prisvinnende regissøren Tonje Hessen Schei bygger med The Upgrade videre på sin tydelige stemme innen temaene menneskerettigheter, maktstrukturer og teknologi versus Mennesket. Hessen Schei har allerede bevist at dette er noe hun behersker til fulle, og jeg er sikker på at også The Upgrade vil hevde seg i verdenstoppen innen dette segmentet av dokumentarfilm-genren.

Beds are for Dreaming (kort fiksjon)

Produsent: Helmet AS ved Line Klungseth Johansen
Manus og regi: Anna Lian
Totalbudsjett: 906 931 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 150 000 NOK

Beds are for Dreaming handler om å tviholde på retten til å kunne sove, drømme, håpe og til å kunne være trygg i sin egen seng.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Beds are for Dreaming tar utgangspunkt i et velkjent tema – Norges asylpolitikk. Manusforfatter og regissør Anna Lian overbeviser i sin søknad om at hun har en egen stemme med hensyn til temaet, både når det gjelder innhold og form. Beds are for Dreaming tar utgangspunkt i en spesifikk hendelse fra regissørens egen barndom som er tenkt visualisert gjennom en blanding av animasjon og live action.

God Jul (kort fiksjon)

Produsent: Antagonist Film AS ved Gjermund Gisvold
Manus: Gjermund Gisvold
Regi: Eirik Tveiten
Totalbudsjett: 240 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 100 000 NOK

God Jul er en klein historie om selvpålagt isolasjon og utenforskap for å kunne opprettholde et urealistisk glansbilde overfor omverden, om en ung mann som har blitt fanget i sitt eget intrikate nettverk av løgner han har skapt mens han har blitt dratt lenger og lenger inn i en tilstand der egenverdien hans er definert av hvordan han fremstår for omverdenen. Samtidig er det også en historie om (tapt) kjærlighet; mellom brødre, foreldre og barn, og mellom to ensomme mennesker som søker intimitet.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Manusforfatter Gjermund Gisvold går friskt ut med sort humor og absurde situasjoner, men filmens utvikling gjør at seeren til slutt setter latteren i halsen. Dette er presist utført, til tross for sitt korte format rekker Gisvold å formidle overraskende mange og komplekse tanker både på individ- og samfunnsnivå .

Sexy kjærlighet (kort fiksjon)

Produsent: Helmet AS ved Line Klungseth Johansen
Manus: Jørn Utkilen og Ragnhild Tronvoll
Regi: Jørn Utkilen
Totalbudsjett: 275 264 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 100 000 NOK

Sexy kjærlighet er et skjevt blikk på statuskamp og kjærlighetsliv på barneskolen. Og en historie om kraften som ligger i det å ikke bry seg om andre.

Utdrag fra settekonsulent Kalle Løchens vurdering: Jørn Utkilen er en spennende filmskaper som gjennom en rekke filmer har befestet sitt litt «skrudde» univers, og dette prosjektet fortsetter denne utviklingen. Det er også svært interessant at han samarbeider med en erfaren manusforfatter som Ragnhild Tronvoll. Regionaliteten er hovedsakelig knyttet til produsenten, Helmet, ved Line Klungseth Johansen, også gjennom utviklingen av filmens visuelle konsept. Klungseth Johansen har svært god kjennskap til det internasjonale kortfilmmarkedet og prosjektet har de beste forutsetninger til å utvikle seg til et originalt kortfilmprosjekt. 

Bug City (dramaserie, animasjon)

Produsent: Klipp og Lim media AS ved Kjersti Greger
Manus: Magnus Aspli
Regi: Jøran Wærdahl
Totalbudsjett: 950 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 350 000 NOK

Mørk, satirisk og spinnvill dukkeserie for voksne. Etter at hennes skolestreik gikk totalt ad undas, må tenårings-flua Addie ty til drastiske grep for å få frem sitt klimabudskap, men å få overbevist de idiotiske og kyniske insektene i og rundt musikkbaren hvor hennes far jobber, viser seg å være lettere sagt enn gjort.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Jeg har stor tro på at selskapet Klipp og Lim har kompetansen som skal til for å oppnå et resultat av høy kunstnerisk kvalitet. De har lang erfaring med å lage og bruke dukker i sine produksjoner, og nå tar de steget videre med en hel dramaserie. Klipp og Lim har også ambisjoner om å viske ut grensen mellom live dukkespill og stopmotion, noe som også øker seriens visuelle originalitet.

Brenn alle bruer (dramaserie)

Produsent: Anna & Azra AS ved Anna Lian
Manus: Anna Lian
Totalbudsjett: 120 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 60 000 NOK

Brenn alle bruer er en mørk TV-komedie om æresvold, byråkrati og spontanabort.

Utdrag fra konsulentens vurdering:  Manusforfatter Anna Lian har, til tross for sin korte karriere innen film og serieverden, markert seg som en dyktig historieforteller. I fiksjonsserien Brenn alle bruer har hun nå med seg Azra Halilovic, som Lian har samarbeidet med innenfor andre formater. Vi møter Edina, som kom til Norge som flyktning fra Bosnia. Edina er godt integrert, men har sin bosniske kultur og identitet med seg, noe som brukes aktivt i seriens humor. Brenn alle bruer er sterkt inspirert av Halilovics eget liv. Jeg mener at dette er en klar styrke for filmens handling og ser frem til å følge Azra og Annas samarbeid i videre utvikling av prosjektet, som har intensjonsavtale med produsent Bente Maalen om videre samarbeid etter denne første utviklingsfasen. 

En rumpe å dø for (lang fiksjon)

Produsent: Blaane Film AS ved Bente Maalen
Manus: Nina Elisabeth Grøntvedt
Regi: Elisabeth Matheson
Totalbudsjett: 80 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 60 000 NOK

Pauline (snart 15) møter filmstjerna hun er håpløst forelska i, og bestemmer seg for å dukke opp overalt der han er. Både på jobb, privat og i sosiale medier. For i krig og kjærlighet er vel alt lov?

Utdrag fra konsulentens vurdering: En rumpe å dø for, basert på Nina Elisabeth Grøntvedts populære bok Rumpa til Ingvar Lykke, har et solid team som jeg mener har svært gode forutsetninger når man nå skal i gang med å oversette det litterære språk til en visuell historiefortelling for stort lerret. Det er også svært positivt at man planlegger å inngå et samarbeid med elever i skolen for å sikre at språk og tone er realistisk og gjenkjennbart for målgruppen.

Gjenbruk (lang fiksjon)

Produsent: Tagline AS ved Ida Hansen Eldøen
Manus og regi: Ida Hansen Eldøen
Totalbudsjett: 180 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 120 000 NOK

En lesbisk kvinne blir overtalt til å gå på en blind date med kollegaens nye venninne, men får livet snudd på hodet da hun samtidig forelsker seg i kvinnen hun redder ut fra en innsamlingsboks for tøy.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Gjenbruk er en original og morsom spillefilm om en kvinne som etter en surrealistisk opplevelse erfarer at livet tar en uventet retning. Eldøen har til nå laget mange filmer som på ulike måter tar opp det å være skeiv, og har etablert seg som en tydelig stemme innenfor dette temaet. Hun har også en særegen stil med hensyn til form og presis timing av humor.

Meanevil Beans (dataspill)

Produsent: North Camp Games AS ved Steffen Pedersen Engan
Spilldesigner: Kristin Thor Schramm
Art lead: Hjalti Gunnar
Teknisk ansvarlig: Jonas Gabriel
Totalbudsjett: 546 311 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 100 000 NOK

Meanevil Beans er et avslappet og kjapt, turbasert, 4X(4U - Utforsk, Utvide, Utnytte og Utrydde) strategispill i en unik middelalderverden med barbariske bønner: Utforsk en prosessuelt generert verden med tilfeldige hendelser, og kommander bønnehæren din til å erobre fiendene dine.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Meanevil Beans synes å være et artig og hurtig brettspill-inspirert strategispill med fokus på flerspillerdelen. Spillets konsept og design er såpass utarbeidet og gjenkjennelig i markedet at spillet fint vil kunne plassere seg i en nisje som vil treffe en spisset målgruppe. Meanevil Beans er et gjennomarbeidet og spennende konsept med potensial. 

Prosjekt Måse (dataspill)

Produsent: Studio Gauntlet AS ved Remi Eggesbø
Spilldesigner: Alexander Jonassen og Christer Rebni
Art lead: Christer Rebni
Teknisk ansvarlig: Alexander Jonassen
Totalbudsjett: 267 000 NOK
Innvilget utviklingstilskudd: 200 000 NOK

Prosjekt Måse er et overlevelsesspill med en måke i hovedrollen. Opplev å være fri som fuglen - fri til å ta liv-og-død-avgjørelser inspirert av natur og industrihistorie. Et vakkert portrett av et misforstått vesen som i 100 år har måttet tilpasse seg rå natur og menneskelige naturinngrep.

Utdrag fra konsulentens vurdering: Spillets tematikk berører økosystemer, naturvern og samspillet vårt med naturen. Overlevelsesaspektet gir spillet det nødvendige dramatiske fokuset det trenger for å skape engasjement og eierskap til opplevelsen fra spillerne. At spillet også foregår i norsk natur og omgivelser - der måsen er en gjenkjennbar aktør - gir spillet en åpenbar norsk identitet. Konseptet og kjerneopplevelsen virker å være gjennomtenkt.

 

Konseptskisse av dataspillet Prosjekt Måse
, click to open in lightbox

Meld deg på nyhetsbrev

Ikke gå glipp av våre nyheter og arrangementer: