L

Midtnorsk Filmsenter

Kjøpmannsgata 35

7011 Trondheim

Epost
post@midtnorskfilm.no

w

Kortfilmkonventet 2020

Velkommen til den femte utgaven av det nasjonale Kortfilmkonventet!

22.11.201913:14 Admin

KJØP BILLETTER HER!

Vi samler norsk profesjonell kortfilmbransje til to dagers inspirerende seminar, diskusjon, film og mingel - denne gang plassert i Nova Kinosenter midt i sentrum av Trondheim.

Deltageravgiften til Kortfilmkonventet er kr. 1745,- (inkl. Hoopla-avgift) og inkluderer to lunsjer og en middag, hvorav en lunsj er i selveste Palmehaven på Britannia Hotel. Nytt av året er at akkreditering til Minimalen Kortfilmfestival Trondheim, 21.-26. januar, også er inkludert i prisen!

Program

Onsdag 22. januar

09.30 Registrering                                     Nova Kinosenter - foajéen
10.00 Velkommen Nova 3
10.15 Signaturpitchen Nova 3
11.45 Pause
12.00 Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen innleder til paneldebatt Nova 3
13.00 Lunsj Britannia - Palmehaven
14.15
Masterclass - Ninja Thyberg
                                                    
Nova 3
15.00 Kortfilmprogram - Johannes Nyholm Nova 3
16.30 Pause
16.35 Internasjonalt arbeid med kortfilm i NFI – hva nå? DEL 1  Nova 3
17.00 Masterclass - Johannes Nyholm  Nova 3
18.10 Internasjonalt arbeid med kortfilm i NFI – hva nå? DEL 2    Cinemateket
19.00 Vorspiel og filmvisning - Echo av Rúnar Rúnarsson  Cinemateket
20.30 Middag Bakgården
Sideprogram
11.30 Expo One-on-One (1 time) NB! Må bookes! Comfort Hotel Trondheim

Torsdag 23. januar

09.00 Masterclass/workshop - Rúnar Rúnarsson  Nova 3
11.00 Pause
11.15 Workshop - Lilja Ingolfsdottir  Nova 3
12.45 Pause
13.00 Lunsj Super Hero Pizza
14.15 Festival & Byers Talk Straight  Nova 3
14.55 Pause
15.00 Filmvisning - INT 1 - INTERNASJONAL KONKURRANSE                                       Nova 2
16.30 Vinner av pitch annonseres Nova 3
16.50 Avslutning Nova 3
Sideprogram
11.45 Expo One-on-One (1 1/2 time) NB! Må bookes! Comfort Hotel Trondheim

Overnatting til gunstig pris på Comfort Hotel Trondheim, i Krambugata 3, vis à vis Nova Kinosenter.
Pris kr. 860,- for enkeltrom inkl frokost, og kr. 960,- for dobbeltrom inkl. frokost.
NB! Bestilles per epost til: co.trondheim@choice.no
eller på telefon +47 73588888
(velg gruppebestilling og oppgi ref.nr: 1105GR010502)
Men vær rask! - begrenset antall rom til spesialpris

Søk om støtte fra ditt regionale filmsenter for akkreditering, reise og opphold!

Følg arrangementet og programoppdateringer på facebook frem til konventet: Facebook

Signaturpitchen

For tredje gang arrangeres det en nasjonal kortfilmpitch under Kortfilmkonventet i Trondheim. Tilsammen vil inntil 7 deltagende prosjekt velges ut fra ulike norske regioner, og konkurrere om en prispott på 70 000 kroner gitt av regionale filmsentre i hele landet. 

Årets pitchere:

Marina Håskjold - Bipolar (working title)

Denise Hauser -  The Female Filmmaker as Protagonist and Role Model ( working title) 

Paulo Chavarriam - The Gift

Gørild Mauseth - The Ten Ager

Fredrik S. Hana & Jamie Turville - Age of Old

Marita Mayer - Grandpa has a Broken Eye

 

NORDIC SHORTS EXPO 22.-24. januar

 

Distribuer filmen din!

Som sideprogram under Kortfilkmkonventet har vi Nordic Shorts Expo på Comfort Hotel Trondheim. Her får du en fantastisk mulighet til å bli kjent med viktige beslutningstakere innen kortfilmens verden. Til Nordic Shorts Expo kommer distributører og festivalprogrammerere fra hele verden på jakt etter nye nordiske filmer. Du får en unik mulighet til å bli med på interessante seminarer og en enestående mulighet til en-til-en møter. Dette er i samarbeid med Minimalen Kortfilmfestival

 

Har du en kortfilm (fiksjon, dokumentar, animasjon, eksperimentell, eller work-in-progress) kan du frem til 16. januar melde på din kortfilm på Nordic Shorts Expo slik at distributørene og festivalprogrammererne kan se den i en eksklusiv link. Dette er en unik mulighet til å presentere deg og din film og til å få den ut i verden!

Meld på din film snarest mulig HER 

kategorien: Nordic Shorts Expo. Waiver Code: M32Expo / påmeldingspassord M32Expo.

For å avtale en-til-en møte må du sende mail til expo@minimalen.com

NB! Festivalpass og expo-deltakelse er inkludert hvis du har kjøpt billett til Kortfilmkonventet, husk likevel å melde på filmen din via FilmFreeway.


Programmet til Nordic Short Expo vil legges ut forløpende på våre nettsider, følg mer her: https://www.minimalen.com/sider/no.php?a=expo_no 

Workshop med Ninja Thyberg

 

Etter ønske fra deltagere tidligere år har vi invitert Ninja Thyberg tilbake til årets kortfilmkonvent!

Ninja Thyberg er et av de mest spennende navnene innen svensk kortfilm for tiden. Allerede før hun var ferdig med regilinjen på Stockholms Dramatiska Högskola, vant hun priser i Cannes og Tribeca for filmene Pleasure (2013) og Catwalk (2015). I 2019 debuterte hun som spillefilmskaper med Jessica, historien om en ung kvinnes ferd til Los Angeles for å bli pornoskuespiller.

Masterclass med Johannes Nyholm

Johannes Nyholm (f. 1974, Sverige) har denne sjeldne og dyrebare evnen til å kommunisere på tvers av grensene mellom gallerier, filmfestivaler, kino og internett, og turer bekymringsløst fram uten å la seg affisere av hvorvidt det han gjør blir oppfattet som høykultur eller lavkultur. Han har en hage som er hans helt egen. For den som måtte være barn av tidsånden og mene at auteurfilmen er død, må Johannes Nyholm være en skikkelig torn i øyet. Han er kunstner, animatør, manusforfatter, klipper, og ofte produsent på egne filmer. 

 

Uttrykksrommet er vidt. Ett spor er musikkvideoene for bl.a. The Knife og Jenny Wilson, preget av lekenhet og overskudd. Et annet spor starter med den komisk mislykte plastilina-ungkaren i Sagan om den lille Dockpojken (2008), tett fulgt av mockumentaryfilmen Dockpojken (2008), hvor vi gjennom svart meta-humor møter en fiktiv Johannes Nyholm som den eksentriske skaperen av plastilina-filmen - og går videre til det naivistiske og sorgtunge skyggespillet Drömmar från skogen (2009). Synligheten økte kraftig med YouTube-hiten Las Palmas, hvor traileren alene er vist over 20 millioner ganger. Alle disse tre animasjonsfilmene hadde premiere i Cannes (Director’s Fortnight). 

 

I langfilmene Jätten (2016) og Koko-di Koko-da (2019) blir andre toner utdypet, fiksjonen går i retning av en human sosialrealisme, med unike og uventede innslag av animasjon som løfter fortellingen ut av det hverdagslige og over i det magiske og allegoriske. Stadig i nennsom balanse mellom svart humor og livets underliggende sorg og smerte.

 

Vi er spesielt betatt av hvordan animasjonsideer unnfanges i det korte formatet, for så å videreutvikles og benyttes som elementer dristig plassert innenfor spillefilmens vanligvis så strikte regime. Eller hvordan Johannes Nyholm med stor utholdenhet og kraft arbeider fram en spillefilm som Koko-di Koko-da over åtte år, og klarer å holde fast ved de sentrale, egensindige elementene underveis i stormen. Uten slike som han ville filmen selv – og ikke bare auteurteorien – vært død som en sild.


Vorspiel & Filmvisning : Echo

Vi inviterer gledelig til Filmvisning med vorspiel på cinemateket og cinematekbaren!

En skoleavslutning som drukner i et hav av lysende mobiltelefoner når alle de overivrige foreldrene skal filme sitt eget barn. Ansatte som danser til «Jingle Bells» mellom dyreskrotter på et slakteri. En jente som hjemme hos sin pappa møter stesøsteren for første gang. Noen ungdommer som stjeler øl fra en nyttårsfest. Echo er en film sammensatt av 56 korte scener, hver bestående av én enkelt kamerainnstilling. Klippene er sortert kronologisk fra midten av desember til starten på det nye året, og har tilsynelatende ikke har annet til felles enn at de foregår på Island. Med et så begrenset utgangspunkt kan man forestille seg en monoton og kjedelig film, men bredden i historiene som fortelles og menneskene vi møter skaper et rørende og morsomt kaleidoskop av øyeblikk fra sagaøya.

Der regissør Rúnar Rúnarsson tidligere har laget mer tradisjonelt fortalte spillefilmer som Ildfjell (2011) og Småfugler (2015), kan man kanskje si at Echo nærmer seg dokumentarfilmen i sin observerende og episodiske stil. Filmens små glimt inn i juletradisjoner og hverdagsliv gir i alle fall inntrykk av å gi et realistisk bilde av Island i dag, i den grad at man vel må kunne si at det er Island selv som er filmens hovedperson. Men hver av de små fortellingene gir også et lite innblikk i noe større, et ufortalt univers som setter publikums fantasi i sving og som hinter om at det ligger en historie der et sted i fragmentene. Det handler om fellesskap, familie, ensomhet, melankoli – små glade barn på babysvømming og en senil mann som feirer jul på sykehjem, men også humor og håp – som i scenene med tre fylliker som diskuterer reglene for monopol eller samtalen mellom to sykepleiere og en narkoman.

Dialogen er, på samme måte som karakterene og situasjonene de befinner seg i, utrolig presis og autentisk og samtidig full av lag. Rúnarsson nikker til sine svenske kolleger Ruben Östlund og Roy Andersson både i det visuelle, med dunkle farger og enkle linjer, og i måten han blander det underfundige og nesten sketsj-aktige med det dypt menneskelige. Til tross for noen få sær-islandske trekk (det er nok ikke mange norske julemiddager hvor man krangler om hvalkjøtt på menyen), er Echo et speil for hele Norden i dag, og en film man gjerne kan se før man starter med sine egne juleforbederedelser.

Masterclass / Workshop med Rúnar Rúnarsson

Islandske Rúnar Rúnarsson har lenge vært regnet som et av de største talentene i nordisk samtidsfilm, og i anledning Cinematekets eksklusive premiere på hans nyeste film Echo setter vi opp et retrospektiv som også rommer hans to tidligere spillefilmer Ildfjell (2011) og Småfugler (2015), samt kortfilmdebuten The Last Farm. Og Rúnar kommer selv på besøk til Trondheim torsdag 5. desember for å presentere filmene sine!

Rúnar Rúnarsson ble født 20. januar 1977 i Reykjavík, og han er utdannet fra Den danske filmskole i København. Eksamensfilmen Anna (2009) vant en rekke priser, men allerede med sin aller første kortfilm The Last Farm (2004) viste Rúnarsson så stort talent at han fikk en oscarnominasjon for beste kortfilm. Han fulgte opp debuten med 2 Birds (2008), en kortfilm som peker fram mot det vi nå kjenner han aller best som, nemlig spillefilmregissør. I langfilmen Småfugler kommer historien 2 Birds igjen som en nøkkelsekvens i en lengre fortelling som kretser rundt samme tema.

I 2 Birds møter vi Atli Oskar Fjalarsson i hovedrollen som en ung gutt i puberteten, på vei fra barndommens uskyld til det vanskelige voksenlivet. Dette er en vakker og følsom coming-of-age-historie, et landskap Rúnarsson fortsatte å utforske i Anna, eksamensfilmen fra filmskolen. Går man derimot tilbake til kortfilmdebuten The Last Farm er hovedpersonen her en mann helt i avslutningsfasen av livet. Kort sagt kan Rúnarssons filmer før Echo deles i to kategorier, de som handler om ungdom (2 Birds, Anna og Småfugler) og de som handler om gamle mennesker (The Last Farm og Ildfjell). Felles har alle imidlertid at de handler om store omveltninger i enkeltmenneskers liv, enten de er unge eller eldre.

Workshop - Lilja Ingolfsdottir

Lilja Ingolfsdottir er utdannet som manusforfatter og regissør fra The London Film School, og den tsjekkiske filmskolen FAMU i Praha. Hun er en av Norges mest markante kortfilmskapere, med en rekke prisvinnende kortfilmer. Allerede tidlig i karrieren gjorde hun seg bemerket ved å vinne priser ved internasjonale filmfestivaler. I 2018 lagde hun Show me your original face before your mother and father were born og utvikler for tiden sin første spillefilm under talentprogrammet Filmskapere, Oslo Pictures.

Johannes Nyholm
Lilja Ingolfsdottir
Rúnar Rúnarsson
Ninja Thyberg
Marin Håskjold
Denise Hauser
Paulo Chavarriam
Gørild Mauseth
Fredrik S Hana & Jamie Turville
Marita Mayer

Meld deg på nyhetsbrev

Ikke gå glipp av våre nyheter og arrangementer: