Få siste nytt og frister på e-post ›

Vis alle Faglig påfyll Hederlig omtale Tildelinger Utlysninger
1 2

Nye regler for
tilskudd

Publisert 7. februar 2017

Fra og med 2017 gjelder den nye Forskrift om tilskudd til audiovisuell produksjon for alle filmsenterets tilskuddsordninger. Vi anbefaler derfor alle som skal søke tilskudd om å sette seg inn i den nye forskriften. Du kan lese mer om hva som gjelder for hver enkelt tilskuddsordning under Søk støtte på våre nettsider.

Del på Facebook Del på Twitter

3 millioner til 14
trønderske filmprosjekt

Publisert 2. november 2016

Fjorten trønderske filmprosjekter får til sammen 3 millioner kroner i støtte fra Midtnorsk Filmsenter denne høsten. Fire dokumentarfilmer og en kortfilm får produksjonsstøtte og ni filmprosjekter får utviklingsstøtte. Flere barnefilmer får støtte denne tildelingsrunden deriblant kinodokumentaren Villmarksbarna på Grønnland. TMM Produksjon i Levanger står bak den populære tv-serien som nå blir å se i kinoformat. Ekkofilms nye storsatsing I Olavs fotspor får også støtte fra Midtnorsk Filmsenter denne tildelingsrunden. Denne ambisiøse dokumentarfilmserien om Olav den hellige har et budsjett på 11 millioner og er ikke bare være en fortelling om Olav, men om Norge og vår kollektive historie.

Les videre ›

Del på Facebook Del på Twitter

2,7 millioner til 13
trønderske filmprosjekt

Publisert 30. mars 2016

Tretten trønderske filmprosjekt får til sammen 2,7 millioner kroner i støtte fra Midtnorsk Filmsenter denne våren. Les videre ›

Del på Facebook Del på Twitter

Tildeling
Arbeidsstipend 2015!

Publisert 18. desember 2015

Midtnorsk Filmsenter fikk inn 19 godt kvalifiserte søknader til årets utlysning av arbeidsstipend for regionens etablerte manusforfattere, regissører og produsenter. Etter grundig gjennomgang har vi gleden av å presentere de talentfulle mottagerne som hver får 35000 kr.

Vi gratulerer våre 5 stipendmottakere!

Lars Hegdal
Vidar Dahl
Håvard Bustnes
Gjermund Gisvold
Astrid Thorvaldsen

Del på Facebook Del på Twitter

2,44 millioner til fjorten
trønderske filmprosjekt

Publisert 30. oktober 2015

Fjorten trønderske filmprosjekter får til sammen 2,44 millioner i støtte fra Midtnorsk Filmsenter. Tre dokumentarfilmer får produksjonsstøtte, mens fem kortfilmprosjekter og seks dokumentarfilmprosjekter får utviklingsstøtte. Høstens tildelinger spenner fra nordtrøndersk pilgrimsvandring til helaftens politisk dokumentarthriller fra innsiden av Europas mest beryktede parti. Les videre ›

Del på Facebook Del på Twitter

Ekkofilm vant BIFFs
NRK-pitch

Publisert 14. oktober 2015

Under Bergen Filmfestival arrangerer NRK hvert år en egen pitch for eksterne produksjoner av serier og dokumentarer. I år var det gledelig nok Ekkofilm som vant i kategorien serie med prosjektet «Verdal´n karsk og BASE». Vi gratulerer og håper å se den ferdige produksjonen rulle på NRK-skjermen senere!

Les videre ›

Del på Facebook Del på Twitter

Ni trønderske filmprosjekter
får 2,44 millioner

Publisert 25. mars 2015

Midtnorsk Filmsenter har gitt til sammen 2,44 millioner kroner i støtte til ni filmprosjekter i Midt-Norge. Seks dokumentarfilmer og tre kortfilmer med et samlet budsjett på ni millioner fikk støtte i denne tildelingsrunden. Seksti prosjekter med et samlet budsjett på 35 millioner kroner hadde søkt om støtte.

Personlig dokumentar om Verdal på 90-tallet
Musiker og tekstforfatter Marte Hallem har sammen med TMM Produksjon AS fått 300 000 til dokumentarfilmen Under 30 steina. Hallem var selv en del av det spesielle ungdomsmiljøet som i skyggen av industriveksten vokste frem i Verdal på 90-tallet. Hun tar oss med på en erkjennelsesprosess omkring det faktum at hjembygda Verdal har mistet over tretti unge mennesker i rus, trafikkulykker og selvmord de siste 20 årene.

Orkangerprodusent med film om de norske Lebensborn-barnas kamp
De såkalte Lebensborn-barna hadde nazisoldater som fedre og norske mødre. Christian Falch og Gammaglimt AS har fått 450 000 kroner i støtte til dokumentarfilmen Wars Don´t End, om disse barnas livslange kamp for å bli akseptert for oppreisning i norske rettsinstanser og menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg.

Dukkefilm i noirsjangeren fra Trondheim får støtte
Det Trondheimsbaserte filmselskapet Klipp og lim AS har fått 450 000 kroner i støtte til dukkefilmen Disappearing Darling. Handlingen foregår i en insektsverden mye lik vår egen – hvor en fluedetektiv undersøker den mystiske forsvinningen av en humlegutt i en sliten del av Bug City. Snart ser imidlertid både beboerne og gatene selv ut til å forsvinne rundt ham.

Helmet får støtte til ny kortfilm
Line Klungseth Johansen og Helmet står bak flere filmer som har vakt stor internasjonal interesse. Nå har de fått 350 000 kroner i støtte til kortfilmen Tåkeland om 11 år gamle Helmer som etter en bilkollisjon våkner opp i et drømmelignende tåkelandskap.

Fra skrekk til komedie for gjengen bak Utburd
Deler av teamet bak den NTNU-produserte skrekkfilmen Utburd som gikk på kino i fjor har fått 300 000 i støtte til kortfilmen Forandring fryder. Dette er en lettbeint kortfilm om utfordringene par møter på IKEA. Bak prosjektet står filmselskapet To sølvmynter film AS. Les videre ›

Del på Facebook Del på Twitter

Tre millioner til
trøndersk film

Publisert 24. oktober 2014

Midtnorsk Filmsenter har innvilget 3,05 millioner kroner i støtte til 20 filmprosjekter i Trøndelag. Filmsenteret mottok 37 søknader med et samlet budsjett på 33 millioner kroner. Åtte fiksjonsfilmer og 12 dokumentarfilmer fikk støtte denne tildelingsrunden.

Film om norsk blackmetal får 500 000 kroner i støtte
Norske blackmetalband har spredt død, hat og satans budskap i snart 25 år, men hvem er egentlig personene bak liksminken og hvordan har de påvirket fans over hele verden? Det orkangerbaserte filmselskapet Gammaglimt med Christian Falch i spissen står bak dette prosjektet som allerede har fått mye oppmerksomhet internasjonalt.

Monopolisering av internett, metadonbehandling og Afghanistan-konflikten er tema for tre viktige dokumentarfilmer som mottar til sammen 700 000 kroner i støtte fra Midtnorsk Filmsenter. Trondheimsbaserte Puzzlefilm står bak dokumentarfilmen Bits & Bytes som tar for seg hvordan ytringsfriheten og demokratiet trues av interessegrupper som vil kontrollere internett. Dokumentarfilmen Den siste dosen regissert av Hilde Osen følger kampen for et liv uten medikamenter etter metadonbehandling.

Flere internasjonale samproduksjoner
Tre filmselskaper i Trøndelag får til sammen 400 000 kroner til internasjonale samarbeidsprosjekter. Filmprodusent Dag Hoel har inngått et nytt samarbeid med det svenske filmselskapet som stod bak kinodokumentaren Tusen Bitar. Faction Film og Håvard Bustnes samarbeidet med det danske filmselskapet House of Real om kinodokumentaren Opprørske oldemødre. De har fått støtte til et nytt ambisiøst prosjekt kalt The Venus project. Filmen regisseres av danske Lea Globb og Mette Carla T. Albrechtsen og er et ærlig og avslørende portrett av hva det vil si å være en ung kvinne i det angivelig seksuelt frigjorte Skandinavia. I tillegg har Gammaglimt AS og Christian Falch fått støtte til sitt samarbeid med israelske Yulie Cohen og prosjektet Koudelka – shooting holy land. Også postproduksjonsmiljøet i Midt-Norge vil dra nytte av den økte interessen for internasjonale samproduksjoner.

Spennende filmsamarbeid i Nord-Trøndelag
Filmprodusent Vidar Dahl fra Åsen har inngått et samarbeid med spillefilmregissør Pål Jackman, kjent for spillefilmene Detektor og Jernanger og som frontfigur i bandet Wunderkammer. De har fått støtte til kortfilmen Fredagskveld som er utviklet innenfor konseptet Verdalslaboratoriet som er en del av skuespillerutdanning på Høgskolen i Nord-Trøndelag. TMM Produksjon har fått støtte til å utvikle prosjektet Elefantene i Domen. Hans Petter Sundal, Sverre Krüger og Karl Gervin skal med dette prosjektet jakte på skatter i kirkebygg over hele landet. I tillegg har Tuba Atlantic-produsent Gudrun Austli og Ingvild Evjemo, opprinnelig fra Snåsa og Levanger har fått støtte til en annerledes og spennende film om politikkens retorikk som de ønsker å spille inn i Levanger.

Les videre ›

Del på Facebook Del på Twitter

2,17 millioner i støtte til
14 filmprosjekter

Publisert 31. mars 2014

Midtnorsk Filmsenter har innvilget 2,17 millioner i støtte til fjorten filmprosjekter. Filmsenteret mottok 37 søknader til fristen 15. februar og det ble søkt om til sammen 6,84 millioner i støtte til prosjekter med et totalbudsjett på 19,8 millioner. For første gang siden Midtnorsk Filmsenter ble etablert i 2005 mottar flere fiksjonsfilmer enn dokumentarfilmer støtte i en tildelingsrunde.

Trondheimskortfilm til fotball-VM i Brasil i 2014
Rune Denstad Langlo og Spætt Media har fått 200 000 kroner i støtte fra Midtnorsk Filmsenter til kortfilmen Foul, som er en av 31 kortfilmer om fotball som skal lages til sommerens fotball-VM i Brasil. Prisbelønte filmskapere fra 4 kontinenter og 31 land står bak filmene. Rune Denstad Langlo har tidligere laget spillefilmen Jag etter vind i Åfjorden og dokumentarfilmen om Roar Strands finale som fotballspiller på Lerkendal, men denne gangen er det en ti år gammel jentes langt mer brutale fotballhverdag som skal skildres i denne 5 minutter lange kortfilmen. Spætt Media har også fått 230 000 kroner i støtte til kortfilm Psykonauten av Jon Vatne og utviklingsstøtte til filmen Vennligst ikke rør med Elisabeth Matheson.

Orkangerprodusent involvert i internasjonal film om Donald Duck
Filmprodusent Christian Falch og hans selskap Gammaglimt fra Orkanger har fått 120 000 kroner i støtte fra Midtnorsk Filmsenter for å delta i en internasjonal film om Donald Duck. Den lille hissige og uheldige, men populære anda fyller 80 år i 2014 og filmen The Donald Duck Principle skal se nærmere på årsaken til suksessen.

Filmstøtte til fire nordtrønderske prosjekter
Musiker og tekstforfatter Marte Hallem har fått 100 000 kroner i utviklingsstøtte fra Midtnorsk Filmsenter til en dokumentarfilm om ungdomsmiljøet i Verdal på nittitallet. Hun var selv en del av dette spesielle ungdomsmiljøet som vokste fram i en vanskelig tid for Verdal. Prosjektet som har arbeidstittel Under 30 steina tar for seg dette miljøet på godt og vondt.
Thor Sivertsen fra Inderøy har fått 150 000 kroner i støtte til filmen Cineplasto. Han har vært en sentral aktør i det norske animasjonsmiljøet siden 80–tallet og har sitt eget animasjonsselskap, AnimaThorFilm. Han har vært animatør på en rekke kortfilmer og oppdragsfilmer, og var medregissør på kinofilmen Kurt blir grusom i 2008 sammen med sønnen Rasmus Sivertsen. Ellers har TMM Produksjon fått 100 000 i utviklingsstøtte til prosjektet Fargefoto-pioneren og selskapet Sweetfilms fått manusstøtte til kortfilmen Hårløs&fryktløs.

Fiksjonsfilmen på fremmarsj i Midt-Norge
For første gang siden Midtnorsk Filmsenter ble etablert i 2005 mottar flere fiksjonsfilmer enn dokumentarfilmer støtte i en tildelingsrunde. Dokumentarfilmen har stått sterkt i Trøndelag de ti siste årene, men denne gangen får fiksjonsfilmprosjekter over 1,5 millioner kroner i støtte. En av filmene som mottar støtte er Prosess: Pust av Line Klungseth Johansen og Helmet. Hennes forrige film Flimmer vant prisen for beste kortfilm under filmfestivalen i Tromsø og har blitt vist på en rekke festivaler i inn og utland. I tillegg til de som allerede er nevnt har Kindergarten Media og Vidar Dahl har fått 370 000 kroner i støtte til kortfilm Spring for livet etter et manus av Gjermund Gisvold og selskapet Klipp og lim får 175 000 kroner i utviklingsstøtte til nok et ambisiøs animasjonafilmprosjekt med internasjonalt tilsnitt kalt Disappearing Darlings. Les videre ›

Del på Facebook Del på Twitter

Tolv filmprosjekter får 2,35
millioner i støtte

Publisert 30. oktober 2013

Midtnorsk Filmsenter har behandlet 32 søknader om støtte til filmprosjekter i Trøndelag. Det ble til sammen søkt om 5,2 millioner i støtte til prosjekter med et totalbudsjett på 22,4 millioner.

Karin Bit Vejles univers blir film
Den Trondheimsbaserte papirklippkunstneren Karin Bit Vejles univers skal filmatiseres. Karin Bit Vejle var årest Olsokkunstner og har høstet stor internasjonal anerkjennelse for sin spesielle kunstart psaligrafi. Filmproduksjonsselskapet Klipp og Lim Media med regissør Jøran Wærdahl i spissen har fått 450 000 kroner fra Midtnorsk Filmsenter til en kortfilm fra papirklippfiguren Ballerina Bulldogs univers. Ballerina Bulldog kan ved første øyekast virke tander, men i virkeligheten er hun et skikkelig råskinn.

En personlig dokumentarfilm om Joralf Jerstad
Norge mest kjente helbreder, Joralf Jerstad (87), er portrettert i flere bøker og mye omtalt i media. Men det er aldri laget en personlig dokumentarfilm om han. Filmproduksjonsselskapet TMM Produksjon i Levanger har fått 200 000 kroner fra Midtnorsk Filmsenter til dokumentarfilmen ”Bygdedoktoren”. Joralf Jerstad er den 7. i rekken av bygdedoktorer fra Snåsa. Bak filmprosjektet står Dag Rune Johansen, Marte Hallem og Hans Petter Sundal.

Kunstnerparet Aina Thiis Leirdal og Kristofer Leirdals verker skal dokumenteres
Billedkunstneren Yngve Zakarias har fått 185 00 kroner i utviklingsstøtte fra Midtnorsk Filmsenter til en film om verkene til sine foreldre, keramikeren Aina Thiis Leirdal og billedhuggeren Kristofer Leirdal. Det finnes omtrent 200 skulpturer og 300 keramikkarbeider fra det 60-70 år lange virke til disse to markante Trondheimskunstnerne. Stoffet er fullt av historie, men for å finne ut av dette må Yngve Zakarias bruke hele sin digitale verktøykiste. Les videre ›

Del på Facebook Del på Twitter

1 2